کلیستینیکس تمرین ژیمناستیک‌کاران

3 سال،1 ماه قبل ورزشی عمومی کلیستنیکس

عضلات کاملا مشخص و سطوح چربی بسیار کم، ویژگی بدنی ژیمناستیک کارهاست. برای داشتن چنین اندامی، باید مشابه روش‌های تمرینیِ آن‌ها را انجام داد. بدن ژیمناستیک کارها بیش از آن که هدفِ تمرین آنها باشد، نتیجه‌ی تمرینات آن‌هاست.


تمرینات کاردیو
"ورزش کاردیو" به مجموعه تمرینات ورزشی اطلاق می‌گردد که باعث تقویت شبکه‌ی گردش خون می‌شود. این تمرینات منجر به افزایش ضربان قلب، پمپاژ خون بیشتر در رگ‌ها و حمل مواد مغذی و اکسیژن به تمام سلول‌ها خواهد شد.


چرا باید میزان ضربان قلبمان را افزایش دهیم؟
قلب بافتی عضلانی دارد که مانند دیگر قسمت‌های عضلانی بدن احتیاج به تقویت و ورزش دارد، در غیر این صورت ضعیف و ضعیف تر خواهد شد.
برای انجام تمرینات کاردیو سلول های بدن به اکسیژن و مواد مغذی بیشتری احتیاج دارد. تامین این نیاز مستلزم تقویت سیستم انتقال است تا اکسیژن و مواد مغذی را به سلول ها برساند، ظرفیت ریه‌ها را بالا ببرد، قلب را برای پمپاژ خون بیشتر آماده کند و رگ‌های خونی را مستحکم سازد. این اتفاقات باعث می شود مواد مغذی بیشتری به سلول ها برسد.
با انجام ورزش کاردیو بدن استهلاک کمتری خواهد داشت. ضربان قلب یک انسان عادی بین 80 تا 90 تپش در دقیقه است. در حالی که ضربان قلب یک دونده‌ی فعال بین 60 تا 70 تپش در دقیقه است. این اتفاق به این معناست که قلب می تواند با فشار کمتر خون بیشتری را پمپاژ کند.
ژیمناستیک‌کارها برای این که در تمرینات طولانی استقامت کسب کنند انواع مختلفی تمرینات کاردیو انجام می‌دهند. چربی بیش از اندازه به سطح انرژی و استقامت آن‌ها آسیب می‌رساند به همین دلیل سعی می‌کنند تا سطح چربی بدنشان را پایین نگه دارند. با انجام این ورزش آن‌ها می‌توانند کالری بیشتر از کار با وزنه بسوزانند.
آهسته دویدن، دو سرعت و ورزش‌های اینتروال، جزو تمرینات کاردیو محسوب می‌شوند.


تمرین‌های اینتروال چیست؟
تمرینات ورزشیِ هوازی به دو صورت تداومی و تناوبی انجام می گیرد. صورت تناوبی ورزش‌های هوازی را اینتروال می‌گویند که به دو بخش فعالیت و استراحت تقسیم می شود. در این روش معمولا زمان فعالیت و استراحت برابر است و مرحله ی گرم کردن و سرد کردن الزامی‌است. هدف در این سیستم سوزاندن کالری است.
انرژی مورد نیاز برای این تمرین از گلوکز و چربی تامین می‌شود به همین دلیل بهترین نوع تمرین برای کاهش چربی خون و وزن می‌باشد.
تاثیر 45 دقیقه تمرین اینتروال از یک ساعت و نیم تمرین عادی بر بدن بیشتر است. با انجام تمرینات اینتروال، بدنِ فرد تا مدتی بعد از اتمام ورزش به سوختن کالری ادامه می دهد و کارایی قلب را برای طولانی مدت افزایش می‌بخشد.


کلیستینیکس چیست ؟
تمریناتی مانند کرانچ، پرچم، حفظ تعادل روی دست‌ها و بلند کردن پاها، تمریناتی هستند که مرکز بدن را تقویت می‌کنند و تمریناتی مانند شنا سوئدی، بارفیکس، شنای عمودی و اسکات و فرانت‌لور باعث ایجاد رشد عضلات درسراسر بدن و ایجاد توانایی در تمام نیم تنه‌ی بالایی بدن میشوند. این تمرینات که معمولا توسط ژیمناستیک‌کارها انجام می‌گیرد رشد عضله در سرتاسر بدن را افزایش می‌دهد.
به مجموع این تمرینات که نیاز به امکانات زیادی ندارد و درحقیقت وزن ورزشکار در آن به عنوان وزنه عمل می‌کند کلیستینیکس می‌گویند.
در این ورزش عضلات بر اصل مقاومت تدریجی ساخته می شوند زیرا ورزش‌کاران با اتکا به وزن و قدرت بدنی خود تمرینات را انجام می دهند. این ورزش می تواند برای ورزشکارانی که مبتدی هستند و می خواهند رشد عضلانی معتدلی داشته باشند ایده‌آل باشد.
وقتی بدن فرد از طریق حرکات کلیستینیکس قویتر شد، انعطاف پذیری بیشتری نسبت به قبل به دست خواهد آورد.
کلیستینیکس راه‌کار کاملا مناسبی برای سوزاندن بیش از حد چربی می باشد.
تمرین‌های مقاومتی با ساختن عضلات بدن شکل و حالتی مناسب به آن می‌دهند. تحریک عضلات باعث افزایش میزان سرعت سوخت و ساز بدن می شود و در این فرآیند، فرفرآیندیند بدن کالری بیشتری خواهد سوزاند.
با تداوم و پشتکار و انجام این ورزش به طور مداوم، ضربان قلب بالا خواهد رفت و این یکی از مهم ترین راه‌های ممکن در سوزاندن چربی می باشد.
باید توجه داشته باشید که انجام این ورزش‌ها باید تحت نظر مربی ورزشی انجام گیرد.